- Praktiska råd som fungerar

Benchmarking

Ekonomi & Finans | 2024-02-23

Du som företagare/chef/ägare har säkert hört det flera gånger. Det sägs att man alltid kan göra saker bättre eller effektivare. Det kan gälla en produkt, en process, IT miljö, marginaler, eller annat. Att göra sådana utvärderingar och hitta förbättringspotentialer inom företagsvärlden brukar kallas för benchmarking. Det är alltså en etablerad affärspraxis som innebär att man jämför sin verksamhet internt inom organisationen, externt med sina konkurrenter eller med andra utanför branschen. Ett förenklat exempel är likviditet där en siffra på över 100% anses vara bra i alla typer av företag.

 

Målet med benchmarking är att identifiera möjligheter till förbättringar och lärande från andra som har lyckats bättre.

Vad ska jag jämföra?

Inom ditt företags funktioner, processer, produktutbud eller annat finns det förmodligen något som du inte är nöjd med. Börja med att identifiera dessa symtom; det kan gälla exempelvis dålig lönsamhet, kvalitet, hög personalomsättning, för låg debiteringsgrad eller annat. Diskutera och ta hjälp av relevanta medarbetare eller berörd avdelning. 

Vilket företag ska jag välja?

Företaget du jämför med bör vara så lik som möjlig så att jämförelsen blir användbar. Fråga dig själv vilket/vilka företag är bäst inom din bransch samtidigt som du också kan titta på andra som utför liknande funktioner i andra branscher. Har du möjlighet att samarbeta med dessa så är det en ömsesidig nytta för alla.  

Informationsinsamling

Det finns information att hämta på många olika ställen. Företagens egna hemsidor, Bolagsverket, kreditupplysningar, facktidskrifter samt branschorganisationer som ofta sammanställer statistik över medlemsföretagen. Jämför de insamlade uppgifterna för att identifiera skillnader och områden för förbättring. 

Analys

Ta gärna hjälp för att tolka informationen och hur du kan använda den. Det är under analysen som du identifierar faktorer som påverkat skillnaderna mellan ditt företag och andras. Det flyter upp saker som man inte tänkt på och som kommer att behöva förbättras.

 Åtgärder

Nästa steg efter analysen blir att planera och genomföra arbete med tillhörande aktiviteter som ska leda till ett bättre resultat. Du behöver inte göra allting samtidigt. Prioritera och upprätta en plan för genomförandet.  Dessutom ska du redan i det här skede fundera på hur du ska mäta dessa förändringar och förbättringar annars vet du inte om du har lyckats. 

Benchmarking är en nyttig aktivitet för en ständig förbättring av din verksamhet. Det finns alltid något att skruva på någonstans i företaget så vänta inte för länge, förbättring sker inte av sig själv.

Daniel Nakell

Ladda ned denna PDF

Share
Affärsman eller Säljare Sälj & Marknad | 2024-04-29
Konsten att fatta väl grundade beslut Ledarskap | 2024-04-29
Syns man inte finns man inte Sälj & Marknad | 2024-04-29
Vinn fler affärer! Sälj & Marknad | 2024-03-22
Plan A och plan B Strategi | 2024-03-22
VD-stödet i Sverige AB Karlavägen 18
114 31 Stockholm 08 - 627 00 10 info@vdstodet.se
Copyright © 2024

Vi använder cookies för att förbättra vår plats och vid kommunikation med oss lagras dina uppgifter för att kunna fullfölja din begäran om kontakt.

Läs mer om vår personuppgiftspolicy här och om cookies hos Post- och telestyrelsen.