- Praktiska råd som fungerar

Glöm inte intäktssidan

Sälj & Marknad | 2020-04-24

De flesta företagare måste just nu fokusera på att minska sina kostnader och anpassa kostymen till det rådande läget. Rent generellt är det en god idé att regelbundet djupdyka i siffrorna och fullt ut förstå vart alla pengar tar vägen och att eliminera alla onödiga kostnader. Nu vill vi uppmuntra alla att på samma sätt jobba med intäktssidan. Hur, var, när och av vem genereras intäkterna och inte minst – varför? Framgångsrik försäljning börjar med en idé om vad vinsten med affären kommer att bli. Och då är det vinsten för kunden vi pratar om. Glömmer du det, kommer du med stor sannolikhet att misslyckas

Med kundens fokus för ögonen

Genom att verkligen förstå dina kunders krav och behov kan du utveckla produkter och tjänster som verkligen levererar efterfrågad kundupplevelse. För många kan det betyda att man måste ta ett större omtag och på det sättet kan man interagera med sina kunder, gamla som nya. Affärsmodell, produkter och tjänster, tillgänglighet, synlighet mm hänger ihop och ska vara anpassade med kundens fokus som utgångspunkt. Målet är att skapa nöjdare och mer lojala kunder.

Det handlar om att samordna och leda arbetet med hur företaget skapar och behåller fokus på kundupplevelsen. Att minska gapet mellan den efterfrågade upplevelsen och vad den faktiska upplevelsen blev.  

Dina kunder har svaret

Flytta fokus från organisationens kanaler och avdelningar till kundens verklighet. Genom att visualisera behov och utmaningar som en resa blir det lättare att identifiera möjligheter för att förbättra upplevelsen av befintliga eller helt nya tjänster. När du förstår hur kunden tänker, känner och upplever blir det mycket lättare att förstå varför och vilka förändringar du bör göra. Fråga dina kunder!

– samla insikter och får en överblick av hur kunden upplever din tjänst, produkt eller service. Vad funkar bra och vad funkar mindre bra?

– använd kundresan som utgångspunkt för innovation. Hur kan vi möta kundens behov i en viss aktivitet/fas på bästa sätt?

– använd kundresan som utgångspunkt för prioritering av insatser. Var finns de största möjligheterna/utmaningarna i tjänsten?

– använd kundresan som utgångspunkt i implementering. Vad behöver vi göra på insidan av organisationen för att leverera den önskade kundupplevelsen?

Genom att bara ställa sig den enkla frågan – var kommer pengarna ifrån – så inser alla vikten av att inte ta sina kunder för givet.

Jan Marcusson-Ståhl

Share
VD-stödet i Sverige AB Karlavägen 18
114 31 Stockholm 08 - 627 00 10 info@vdstodet.se
Copyright © 2025

Vi använder cookies för att förbättra vår plats och vid kommunikation med oss lagras dina uppgifter för att kunna fullfölja din begäran om kontakt.

Läs mer om vår personuppgiftspolicy här och om cookies hos Post- och telestyrelsen.