Allt fler företag inser att digital marknadsföring kan vara ett effektivt sätt att nå kunderna och göra affärer. Men vad menas egentligen med digital marknadsföring och för vem kan det vara intressant?
Vad är digital marknadsföring?
Digital marknadsföring är kommunikation om #varumärket och företagets erbjudanden som förmedlas via digitala kanaler, alltså online. Syftet är att generera försäljning, göra varumärket mera välkänt och att ge service till sina kunder. De digitala kanalerna är praktiska på så vis att man enkelt kan mäta resultat och jämföra med sina mål. Därför sätter man ofta upp mätvärden som används för att utvärdera om marknadsföringen har varit lyckad eller inte.
Vilka är fördelarna med digital marknadsföring?
Att marknadsföra sig digitalt gör att man når sina kunder på mobiltelefoner, surfplattor och datorer. Apparater som används mycket flitigt idag. En stor fördel är att man kan rikta sig väldigt specifikt mot sin målgrupp och undvika att spendera pengar genom att vara för generell och bred i sina satsningar. Räckvidden kan bl.a. brytas ner till kön, ålder, geografi och intresse. Då är det viktigt att ha koll på vilken målgruppen är, hur köpprocessen ser ut och var informationen inhämtas. Jämfört med traditionella medier som tryckt annonsering så är den digitala marknadsföringen oftast också billigare.
Den digitala marknadsföringen ger också möjlighet till direkt interaktion. I bästa fall handlar det om ett köp som görs inom några minuter efter att kunden har sett budskapet. Men det kan också handla om att man får reaktioner och frågor från sin målgrupp och därmed möjlighet att förstärka relationen. Då gäller det förstås att man själv aktivt bevakar de här kanalerna och ser till att ge svar snabbt och professionellt.
Hur ska jag jobba med digital marknadsföring?
De viktigaste digitala marknadsföringskanalerna är det man brukar kalla för SEO, SEM och annonsering via sociala medier.
Med SEO menas sökmotoroptimering. Det handlar om att hemsidan optimeras så att den syns bättre i organiska sökningar på Google och liknande sökmotorer. Dessa satsningar brukar vara väl värda investeringen som kan ge ökad trafik till hemsidan under många år efter att jobbet är gjort. SEM eller sökmarknadsföring handlar om betalda annonser för att synas på vissa sökord. Det ger omedelbara resultat när den sätts igång, men kräver bra koll på vilka ord som målgruppen använder i sina sökningar. Annonsering på Facebook, Instagram och LinkedIn ger även de direkta resultat och mycket goda möjligheter att rikta sig mot specifika målgrupper.
Använd ditt eget kundregister för att sända ut nyhetsbrev och erbjudanden.
I nästa nyhetsbrev återkommer jag med fler praktiska råd som fungerar när det gäller digital marknadsföring.
Här hittar du konsultprofilen för Magdalena Pires Nielsen som skrivit artikeln.
