- Praktiska råd som fungerar

Jag jobbar hemifrån idag!

Ledarskap | 2022-04-28

Uttrycket är det nya normala som framtvingades av pandemin, samtidigt står du idag som chef och funderar på hur du ska förhålla dig till detta. Det var troligtvis betydligt enklare när rekommendationen från berörda myndighet var att ”jobba hemma”, men nu är det annorlunda. Det är nämligen helt upp till dig som chef/företagare att ta ställning och tydliggöra för alla dina medarbetare att ”på denna arbetsplats så gäller följande”. Vad nya policyn kan tänkas innehålla beror mycket på dig och dina tankar; det finns inget lagkrav. Oavsett vad så kommer du inte undan en krävande arbetsuppgift med bland annat följande frågor: Vad är bäst för verksamheten, för mina medarbetare och mina kunder?

 

Vi jobbar inte hemma idag!

Många arbetstagare och arbetsgivare har vant sig vid hemmakontoret, men kom ihåg att det finns en del människor som varken har möjlighet eller vilja att jobba på distans. Byggarbetare, poliser, vårdpersonal, monteringsjobb, produktion, bland många andra typer av yrkesroller är det självklart med fysisk närvaro på arbetsplatsen. Samtidigt finns det en grupp människor som inte vill jobba hemmavid på grund av olika personliga orsaker och förutsättningar.

Din utgångspunkt är därför din egen arbetsplats, erfarenheten från pandemin, samt dina medarbetare. Det är den mixen som kommer att leda dig fram till en optimal lösning som ytterst gynnar företaget. Några punkter att fundera på:

·         Hur ser verksamheten ut, kan och vill alla jobba hemifrån, är det arbetsuppgifter som enbart kan utföras på plats eller är det en blandning?

·         Vilka positiva och negativa erfarenheter har du från hemarbete under pandemin?

·         Vad är ditt arbetsmiljöansvar vid hemarbete såsom IT-säkerheten och försäkringar?

·         Kostar det mer eller mindre när medarbetare jobbar heltid eller deltid hemma?

·         Hur påverkas gruppdynamiken, det sociala samspelet och kreativiteten?

·         Är det positivt att erbjuda hemmakontor vid nyrekrytering?

·         Hur påverkas kunderna?

·         Vad står det i anställningsavtalet?

Vi får se hur det blir!

Kom ihåg att det är du som fattar det yttersta beslutet om hemarbetets vara eller icke-vara på ditt företag. Det är samtidigt alltid bra att fråga och involvera dina medarbetare. Känner du dig osäker så kan du absolut testa hur det fungerar under en begränsad tidsperiod och sedan gör en ny bedömning. Det gäller att pröva sig fram till en fungerande lösning och vara öppen för att justera eller till och med slopa möjligheten med hemarbete.

Daniel Nakell

Ladda ned denna PDF

Share
VD-stödet i Sverige AB Karlavägen 18
114 31 Stockholm 08 - 627 00 10 info@vdstodet.se
Copyright © 2025

Vi använder cookies för att förbättra vår plats och vid kommunikation med oss lagras dina uppgifter för att kunna fullfölja din begäran om kontakt.

Läs mer om vår personuppgiftspolicy här och om cookies hos Post- och telestyrelsen.