Finns svaret i kristallkulan?
Konsekvenserna av den pågående pandemin drabbar oss alla över hela världen på ett eller annat sätt. Många söker svar på frågan - Hur ser världen ut efter Corona? Ingen vet med säkerhet hur den pågående pandemin kommer att påverka företag, organisationer och dess kunder. Det är därför en god idé att redan nu fundera på om, och i så fall hur, ditt företag ska vara så bra förberedda som möjligt.
Det var bättre förr?
Kommer allt att bli som ”förr” och din strategi är att rida ut stormen för att sedan återgå till ”business as usual”? Eller ska du ta tillfället i akt för att stanna upp och analysera hur livet efter Corona kan komma att påverka ditt företag, din affärs- och distributionsmodell. Finns det en risk att du står kvar med ett erbjudande som inte längre är lika attraktivt. Kanske har dina kunder förändrat sina vanor och kriterier för med vem och hur man vill göra affärer? Företag som Nokia Mobile, Kodak och Facit fortsatte försöka sälja bra produkter till en marknad som inte längre var intresserad och vi ju alla vet hur det slutade. Nu är det hög tid att tänka utanför boxen och att våga vara kreativ. Behöver din affärsmodell förändras, kan dina produkter eller tjänster erbjudas till nya marknader eller användas på annat sätt. Hur ska distributionen se ut – hur vill dina kunder köpa och interagera? Parera inte bara konsekvenserna av pandemin utan få en plan på plats som tydligt vägleder hur ni som företag ska förbli starka i en framtid som ännu är svår att förutspå. Det troliga är därför att du kommer att behöva måla upp några olika tänkbara scenarion för att vara så bra förberedd som möjligt. Kanske visar det sig att det du alltid har gjort även kommer att fungera framgent eller med små anpassningar och justeringar. Då är du i alla fall förberedd.
Varför kan jag komma att påverkas nu?
Teknik har länge funnits för att genomföra digitala möten men nu har det sättet att kommunicera med varandra fullständigt exploderat. Näthandeln har inte bara ökat men också fått nya kategorier av kunder som tidigare aldrig eller sällan e-handlat. Många beteenden har ändrats, några temporärt medan andra permanentats. Digital omställnings- och utvecklingsförmåga tillsammans med ett flexibelt förhållningssätt kommer att vara en framgångsfaktor. Allt går i ett högre tempo och det som fungerade igår kanske inte längre är gångbart imorgon. Vänta inte, agera redan idag
Hållbarhet spås spela en allt större roll och då pratar vi inte enbart miljö. Vi har alla fått upp ögonen på hur hårt och snabbt en kris kan slå till och kunderna på den marknad ni vänder er till kommer att vara medvetna och värdera det hållbarhetstänk som leverantörerna erbjuder.
Vi på VD-stödet har lång erfarenhet av att leda strategi- och utvecklingsmöten och kan agera katalysator och moderator för att hjälpa dig och din ledningsgrupp rita upp en hållbar plan.