- Praktiska råd som fungerar

Likviditet – varför?

Ekonomi & Finans | 2020-11-25

 

Alla företagare är medvetna om hur bristen på likviditet påverkar företaget. Betalningsförmågan försämras, löner och skatter riskerar att försenas, leverantörer drar in krediter mm. Kort sagt ett helvete.

Varför hamnar man i likviditetsproblem? Jo det finns naturligtvis flera orsaker och här ska vi ta upp några av de vanligaste situationerna som kan uppstå och hur man kan undvika dem.

Kunderna

Man måste ibland ställa sig frågan ”Har vi rätt kunder?” En del kundföretag har dessvärre satt i system att utnyttja sina leverantörer som en bank för att finansiera sin verksamhet. Man kanske bestrider fakturor dagen innan förfallodag och hävdar att man inte förstår innebörden av de olika positionerna på fakturan, att man inte har skickat fakturan på rätt sätt, brev i stället för E-post, eller att den som har beställt inte har rätt att göra så. Det finns en uppsjö av kreativa skenorsaker varför de inte kan betala fakturan och dessutom kräver ytterligare 30 dagar på den nya fakturan.

 

Vad göra?

Var noggrann med att rätt uppgifter från beställaren finns att utläsa på fakturan, att alltid skicka ordererkännande via mejl, gärna med läskvitto. Vid större fakturor ska du dessutom ringa upp kundens ekonomiavdelning för att säkerställa att de har alla uppgifter. Vid större arbeten som belastar din likviditet under en längre tid är tipset att dela upp betalningen i etapper. Och inte minst, skicka dina egna fakturor i tid! 

 

Snabba lösningar

Undvik så gott det går att använda fakturabelåning och liknande kortsiktiga likviditetsförstärkningar om ni inte är helt säkra på att inom en nära framtid kunna avveckla dem. Det är i det långa loppet en mycket dyr lösning. Att sätta sig i alltför många, långa och dyrbara leasing och hyreskontrakt riskerar att gröpa ur likviditeten direkt om faktureringen går ned. Spara och köp!

Se över era rutiner

Hur lång tid tar det från levereras till dess att en faktura skickas till kunden?  Multiplicera det genomsnittliga fakturabeloppet med antal fakturor och antalet dagar ni kan snabba upp faktureringen. Ex 20 fakturor dagligen, snittvärde 5 000 kr, snabba upp tiden med i genomsnitt 2 dagar = 200 000 kr som ni finansierar kundernas verksamhet med.

Var aktiv med din reskontra och få en överblick över alla transaktioner, fakturor, datum, belopp, påminnelser, osv. Var inte rädd för att påminna när betalning uteblir enligt förfallodatum. Hur snabbt betalar du själv? Bäst är att vänta till förfallodagen så behåller du pengarna längre på kontot. Fundera samtidigt över storleken på ditt lager och hitta en optimerad nivå på varorna utan risk för dålig leveranssäkerhet.

Per Forsberg Blavier.

Share
VD-stödet i Sverige AB Karlavägen 18
114 31 Stockholm 08 - 627 00 10 info@vdstodet.se
Copyright © 2021

Vi använder cookies för att förbättra vår plats och vid kommunikation med oss lagras dina uppgifter för att kunna fullfölja din begäran om kontakt.

Läs mer om vår personuppgiftspolicy här och om cookies hos Post- och telestyrelsen.