- Praktiska råd som fungerar

TÄNK ER FÖR INNAN NI LÄGGER OM PRODUKTIONEN

Strategi | 2018-04-04

En kostnadsmedveten VD ska alltid jaga möjligheter att spara på utgifter och dra ned på kostnader. Det finns dock en kostnad som inte alltid jagas lika ofta som andra, nämligen alternativkostnaden. En alternativkostnad är ofta en negativ intäkt, t ex utebliven försäljning.

Utebliven försäljning, eller alternativkostnad, uppstår bland annat när:

  • Man får en avbeställning för att man inte kan leverera på utsatt tid
  • Man kan inte ersättningsleverera vid garantiärenden
  • Man får avbeställning för att produkten inte lever upp till kvalitetskraven

Det är väldigt dyrt att drabbas av alternativkostnader. Inte bara den uteblivna faktureringen kostar, utan värdet på ditt varumärke sjunker och kunderna flyr. Det är sannolikt det mest kostsamma av allt.

När det gäller att minska tillverkningskostnaden på produkter är det väldigt lätt att snegla utomlands. Kina, Baltikum eller kanske Polen lockar med låga tillverkningskostnader. Sant! Men vad finns det för alternativkostnader. 

Om man t ex överväger att lägga ut sin tillverkning hos en stor tillverkare i ett låglöneland i Asien, vad kan hända? Vid första mötet med leverantören så rullas den röda mattan ut, alla står i givakt, och allt är frid och fröjd. Kontrakt skrivs och villkoras med att en provleverans fungerar bra! Första provleveransen fungerar perfekt och kontraktet är bindande. Efter ett par leveranser går det sämre och sämre. Leveranserna kommer inte i tid. Ni kontaktar högsta ledningen hos tillverkaren och då får ni veta att deras storkunder har en mycket högre prioritet, därför får ni vänta på era leveranser. Snacka om alternativkostnader!! Viktigt att tänka på när ni väljer ny underleverantör, försäkra er om att ni är någorlunda jämbördiga i storlek så att ni får den prioritet ni förtjänar vid leveranser. Hittar ni ingen sådan kan det bli mindre kostsamt att köpa tillverkningen på närmare håll. 

Ånyo om man väljer en leverantör i Asien så är det långa transporttider. Man brukar säga att det tar 6 veckor för en fraktbåt att ta sig från Kina till Europa. Vad händer när containern kommer fram och det är något fel på produkten. Den lever kanske inte upp till specifikationen. Det är kvalitetsproblem. Den har förstörts på vägen. Med kommunikation omkring ersättningsleverans, eventuella försäkringsfrågor, tillverkningstid och transport så har det garanterat gått minst ett kvartal innan ersättningsleveransen är på plats. Vilka kunder vill och kan vänta så länge på en ersättningsleverans. Kunden går sannolikt någon annanstans och vad kostar inte det? Med en mindre leverantör på närmare håll så kan man i alla fall få rätt prioritet och hålla ned tiden för ersättningsleveranser. 

Vi på VD-stödet har erfarenhet från tillverkning och outsourcing och kan stötta dig när du överväger detta.

stefan.erlandsson@vdstodet.se 

Share
Generationsskifte ll Strategi | 2020-10-28
Vad är kundvård och vem är kunden? Sälj & Marknad | 2020-10-28
MAN VET INTE - VAD MAN INTE VET! Strategi | 2020-10-28
Mogen för ett generationsskifte? Strategi | 2020-09-18
Vet du varför dina medarbetare går till jobbet varje morgon? Ledarskap | 2020-09-18
VD-stödet i Sverige AB Karlavägen 18
114 31 Stockholm 08 - 627 00 10 info@vdstodet.se
Copyright © 2020