- Praktiska råd som fungerar

MAN VET INTE - VAD MAN INTE VET!

Strategi | 2020-10-28

För att ta de bästa tänkbara besluten är det alltid bäst att vara fullt informerad. Att vara det i dessa tider är dock och inte bara under Corona, väldigt svårt. Vi har under en lång tid verkat i en snabb och föränderlig värld där information är färskvara och finns i överflöd. För att kunna lita på källan måste man dessutom vara källkritisk. Allt som står på Flashback är inte sant! Hur ska man hinna med det? Man samlar på sig information tills man känner sig bekväm, eller någorlunda bekväm, för att fatta beslutet. I dessa sammanhang tas då ibland beslut utan ett tillräckligt bra beslutsunderlag. Om det finns möjlighet så låt besluten ta sin tid. Och varför inte, ta hjälp.

Ibland vet man dessutom inte ens att man måste ta ett beslut! Tänk bara på lagstiftning som påverkar företag. Det är ett rörligt mål och man måste hela tiden hålla sig uppdaterad - så man vet.

Hur är det då med all relevant information som man inte hittar och därmed inte känner till. Ett exempel – Man har oönskade symtom i företaget, men man vet inte vad som orsakar dem. Man vill lösa problemet och utveckla sitt företag på något sätt, men man vet inte hur. Dessa är väldigt vanliga frågeställningar hos VD:ar i små och medelstora företag. Vad ska jag leta efter, vad finns därute?

I VD-rollen har man ansvaret att ta ett stort antal beslut för att lösa problem. Vissa beslut ligger inom sitt eget kompetensområde, men långt ifrån alla. Som Hasse & Tage sade i sin revy från 1979 ”Under dubbelgöken” – Det var det djävligaste, det hade jag ingen aaaning om. Det vill man ju inte behöva säga om man har tagit ett felaktigt beslut baserat på bristande eller felaktig information.

Som den framstående affärsmannen och miljardären J. Paul Getty uttryckte det – Jag köper när någon säljer till mig. Ett bra sätt att hålla sig uppdaterad är att emellanåt lyssna på dem som har någonting att erbjuda, en säljare. De är sannolikt mer uppdaterade inom sin nisch än vad du själv är inom respektive område, så lyssna gärna då.

Alla lever vi på att sälja någonting. Inom vissa branscher och vid vissa tidpunkter kan utbudet av en produkt vara mindre än efterfrågan. Då lutar ofta sig leverantören bekvämt tillbaka och anser att försäljning bara är en kostnad som är onödig. Balansen mellan utbud och efterfrågan brukar alltid jämna ut sig över tiden och då kommer verkligheten ifatt företaget. Det kan sluta illa om utbudet till slut är större än efterfrågan. Var på hugget och bevaka alltid dina intressen.

Det finns emellertid individer som tar stolthet i att aldrig svara på ett inkommande telefonsamtal, om de inte vet vem som ringer. De vet inte vad de inte vet – vem där? Det kanske är en säljare som har ett erbjudande du aldrig hör talas om tidigare, som skulle kunna utveckla företaget på ett positivt sätt. Eller kanske ännu bättre, det kanske är någon som vill köpa någonting! Tänk dig en situation där alla potentiella köpare slutade svara på samtal från leverantörer, inklusive dina. Inte ett önskvärt scenario för någon. Låt dig överraskas.

Sammanfattningsvis, ta dig tid att lyssna. Kanske inte på de som pratar mycket utan på de som har någonting att säga. Varför inte oss på VD-stödet.

Stefan Erlandsson

Share
Bli en bättre beslutsfattare Ledarskap | 2020-12-14
Vad är ett ledningssystem? Strategi | 2020-12-14
Partnerskap – Lätt att gå in i men svårare att ta sig ur! Ekonomi & Finans | 2020-12-14
Likviditet – varför? Ekonomi & Finans | 2020-11-25
Kampen om kunden Sälj & Marknad | 2020-11-25
VD-stödet i Sverige AB Karlavägen 18
114 31 Stockholm 08 - 627 00 10 info@vdstodet.se
Copyright © 2021

Vi använder cookies för att förbättra vår plats och vid kommunikation med oss lagras dina uppgifter för att kunna fullfölja din begäran om kontakt.

Läs mer om vår personuppgiftspolicy här och om cookies hos Post- och telestyrelsen.