Det har väl inte undgått någon att en klimatkris pågår och att det påverkar alla. Förutom mänskligt lidande och fara för liv så finns det stora kostnader som direkt uppstår i form av sjukvård, återuppbyggnad och direkta ersättningar bl.a. från regeringar, olika organisationer och försäkringsbolag. Det finns naturligtvis flera åsikter om hur och varför detta sker men nästan alla är ense om att klimatförändring är en stor bakomliggande faktor. Läget kan sammanfattas med Barack Obamas ord: ”We are the first generation to feel the effect of climate change and the last generation who can do something about it”.
Därmed är förväntningarna från omvärlden stora, komplexa och många. Man kan lätt bli ”vilse i pannkakan” med uttryck som miljövänligt, klimatsmart, grönt, hållbart, planetsmart, nettoutsläpp, klimatpositivt osv. Men för ditt företag så handlar det egentligen om dina beslut att prioritera och bidra till en bättre värld. Gräv där du står!
Walk the talk
Du som företagare och företagsägare är väl medveten om lagar och miljöregler, exempelvis hantering av kemikalier. Andra delar är mer eller mindre starka och oåterkalleliga trender som att tänka cirkulärt, att vara hållbar i din verksamhet och att uppnå FN:s globala mål. Men hur ska du använda allt detta till din fördel?
Det är i första hand viktigt att du tar till dig relevant information. Var därefter konkret och berätta eller skriv om det du verkligen gör. Det kan handla om att ni alltid släcker både lampor och datorer när ni går på lunch, eller att ni har installerat solceller, eller att ni sponsrar lokala idrottsföreningar, eller att alla era firmabilar är eldrivna. Det behöver inte vara större än så, viktigast är att ni gör det ni säger att ni ska göra och att ni kommunicerar det. Det finns egentligen ingen motsats mellan att driva ett lönsamt företag och att integrera hållbarhetsarbete i verksamheten. Du vinner mycket genom att vara trovärdig och transparent!
”Be the solution, not the pollution”
Att ta sig an de stora och globala miljöproblemen är inte möjligt för ett enskilt företag, men alla steg du tar hjälper. Var därför aktiv med ditt hållbarhetsarbete för att stärka ditt varumärke och ge företaget ett gott anseende hos kunder, medarbetare, leverantörer och andra intressenter. Du har också bättre möjligheter att attrahera talanger och inspirera andra företag att följa efter.
En företagskultur där hållbarhet står i centrum kommer automatiskt att öka affärsnyttan och på sikt gynna dig. Win-Win med andra ord. Alla uppskattar en person eller företag som försöker göra bra saker för naturen, människor och samhället. Nyligen berättade t.ex. Yvon Chouinard (ägaren till klädmärket Patagonia) att han skänker företaget till två ideella miljöorganisationer, ”Jorden är nu vår enda aktieägare” sade han.
Var beredd att kommunicera och berätta regelbundet om allt du gör och ämnar göra inom detta område. Kom ihåg samtidigt att hållbarhetsarbete gäller förutom naturen, också människor och samhället. Alla kan alltid göra något.
