- Praktiska råd som fungerar

Tips om e-handel

Sälj & Marknad | 2016-06-29

Att få besökare till sin nätbutik är normalt den största utmaningen för e-handlare. Ofta krävs en mix av olika digitala kanaler som sökoptimering, sponsrade länkar, nyhetsbrev och sk affiliate- marknadsföring. Sökningar via Google är det vanligaste sättet konsumenten hittar sin nätbutik. Det näst vanligaste var att handla i en nätbutik som man även känner till som fysisk handel och på tredje plats kom att man hittat nätbutiken via reklam.

 

Öka försäljningen

Det går alltid att förbättra försäljningen i en nätbutik.

  • Skriv bättre produktbeskrivningar. De skall vara max tre meningar långa och väcka känslor. Allra helst skall den berätta en historia om produkten och vad den kommer at göra för kunden.
  • Använd video för att visa dina produkter. Rörliga bilder är ett kraftfullt verktyg för att berätta en historia.
  • Använd tilläggsprogram för att lyfta fram produkter. Skapa rörliga produktvisningar och använd det för att sälja mer. Funktionaliteten gör sajten långsammare men idag har de flesta bredband.
  • Implementera recensioner och kundbetyg. Studier visar att kundrecensioner kan lyfta försäljningen med så mycket som 30%. I en undersökning från MarketingSherpa sa så många som 74% av de som implementerat recensioner eller betyg att de ökat försäljningen.
  • Inför rekommendationssystem för att sälja mer. I en fysisk butik exponeras kunden för hundratals produkter, något du bör återskapa i e-butiken.
  • Håll utcheckningen på en enda sida. En lång utcheckningsprocess sänker konverteringen. Är det svårt att hålla sig till en sida, se till att kunden i alla fall inte behöver klicka mer än tre gånger för att lägga en order.

Service är vägen till framgång

Priskrig är inte vägen till framgångsrik e-handel, det är betydligt bättre att satsa på service eftersom vem som helst under perioder kan vara billigast. När E-tailing Group mäter servicenivån hos e-handlare i sin årliga Mystery Shopping Study så har de nio kriterier som är värda att leva upp till för alla e-handlare.

  1. E-butiken måste ha ett 020-nummer.
  2. Butiken måste ha en fungerande intern sökmotor.
  3. Det måste ta fyra eller färre dagar att få ett paket.
  4. Kundservice måste ge ett adekvat svar på mail inom 24 timmar.
  5. Kundservice produktkunskap måste var 2.0 eller högre på en skala upp till 3.0.
  6. Sex eller färre steg till utcheckning.
  7. E-postbekräftelse vid leverans
  8. E-postbekräftelse vid lagd order
  9. Lagerstatus på produktsidorna

 

Källa: Jajja Media Group

 

jan.marcusson-stahl@vdstodet.se

Share
Löne- och ekonomiadministratör Platsanonser | 2020-07-09
Tar man bort den stora svampen växer de små upp Ledarskap | 2020-06-23
Plötsligt händer det…. Strategi | 2020-06-23
Vad behöver du veta för att ratta din bil? Ekonomi & Finans | 2020-06-23
Agilt tänk Ledarskap | 2020-05-27
VD-stödet i Sverige AB Karlavägen 18
114 31 Stockholm 08 - 627 00 10 info@vdstodet.se
Copyright © 2020