Att få besökare till sin nätbutik är normalt den största utmaningen för e-handlare. Ofta krävs en mix av olika digitala kanaler som sökoptimering, sponsrade länkar, nyhetsbrev och sk affiliate- marknadsföring. Sökningar via Google är det vanligaste sättet konsumenten hittar sin nätbutik. Det näst vanligaste var att handla i en nätbutik som man även känner till som fysisk handel och på tredje plats kom att man hittat nätbutiken via reklam.
Öka försäljningen
Det går alltid att förbättra försäljningen i en nätbutik.
- Skriv bättre produktbeskrivningar. De skall vara max tre meningar långa och väcka känslor. Allra helst skall den berätta en historia om produkten och vad den kommer at göra för kunden.
- Använd video för att visa dina produkter. Rörliga bilder är ett kraftfullt verktyg för att berätta en historia.
- Använd tilläggsprogram för att lyfta fram produkter. Skapa rörliga produktvisningar och använd det för att sälja mer. Funktionaliteten gör sajten långsammare men idag har de flesta bredband.
- Implementera recensioner och kundbetyg. Studier visar att kundrecensioner kan lyfta försäljningen med så mycket som 30%. I en undersökning från MarketingSherpa sa så många som 74% av de som implementerat recensioner eller betyg att de ökat försäljningen.
- Inför rekommendationssystem för att sälja mer. I en fysisk butik exponeras kunden för hundratals produkter, något du bör återskapa i e-butiken.
- Håll utcheckningen på en enda sida. En lång utcheckningsprocess sänker konverteringen. Är det svårt att hålla sig till en sida, se till att kunden i alla fall inte behöver klicka mer än tre gånger för att lägga en order.
Service är vägen till framgång
Priskrig är inte vägen till framgångsrik e-handel, det är betydligt bättre att satsa på service eftersom vem som helst under perioder kan vara billigast. När E-tailing Group mäter servicenivån hos e-handlare i sin årliga Mystery Shopping Study så har de nio kriterier som är värda att leva upp till för alla e-handlare.
- E-butiken måste ha ett 020-nummer.
- Butiken måste ha en fungerande intern sökmotor.
- Det måste ta fyra eller färre dagar att få ett paket.
- Kundservice måste ge ett adekvat svar på mail inom 24 timmar.
- Kundservice produktkunskap måste var 2.0 eller högre på en skala upp till 3.0.
- Sex eller färre steg till utcheckning.
- E-postbekräftelse vid leverans
- E-postbekräftelse vid lagd order
- Lagerstatus på produktsidorna
Källa: Jajja Media Group
jan.marcusson-stahl@vdstodet.se
