- Praktiska råd som fungerar

Så lyckas du med din e-handel

Sälj & Marknad | 2018-01-30

Alla undersökningar visar på en stigande trend för e-handeln i världen. De senaste två åren har ökningen i genomsnitt varit 10%[1] och allt tyder på att det kommer fortsätta att öka. Intressant i sammanhanget är att handeln i fysiska butiker landar endast kring 2,8%[2] tillväxt per år.  Med andra ord, e-handeln blir en allt viktigare säljkanal för alla som vill nå ut med sina erbjudanden oavsett om kunden är en slutkonsument eller ett företag.

I Sverige finns det över 10 000[3] renodlade e-handelsföretag av betydande storlek och de flesta är inom detaljhandel. Konkurrensen är mycket tuff för att synas på Internet och alla vill självklart lyckas på denna överhettade marknad, men hur gör du för att stå ut och för att skilja dig från mängden? Vi har tagit fram en lista med 5 korta och grundläggande råd.

1. Fundera på varför du vill starta e-handel. Var finns dina kunder på webben? Kan det frigöra tid och resurser för både dig och dina återkommande kunder om de kan lägga order på Internet? Kan du nå nya kundgrupper genom e-handel och expandera ditt företag? Kan e-handeln locka kunder till din fysiska butik om du har en sådan? Hur gör dina konkurrenter?

2. Säkerställ din konkurrensfördel. Många e-handlare har för små marginaler och konkurrerar bara med pris. Man har ofta reor och kampanjer och säljer sällan till fullt pris. Så var medveten om vad din konkurrensfördel är och försök basera dig på något annat än pris, till exempel ett exklusivt distributionsavtal eller en nisch. Du kan också testa genom att börja sälja endast en del av ditt produktsegment på webben.

3. Se över din marknadsföringsstrategi. Vilken typ av erbjudanden behöver du för att vara intressant på webben? Hur hänger de ihop med dina erbjudanden i övriga kanaler och hur kan du visa upp ditt företag på ett enhetligt sätt? E-handeln kan byggas ihop med marknadsföringen i form av utskick och inlägg på sociala medier vilket kan öka synligheten för ditt företag och göra att du når ut mer effektivt med ditt erbjudande.

4. Ha rätt fokus. Många när de väl ska dra igång sin e-handel lägger så stor vikt vid val av teknisk lösning eller design att de glömmer bort att det är att sälja som är det viktiga. Självklart ska du ha en bra, lättnavigerad sajt som fungerar både på platta, dator och i mobil. För att få till detta tar du professionell hjälp. Fundera istället desto mer på hur du ökar antalet besökare till sajten och hur du skapar bra erbjudanden till kunden.

5. Prioritera leveranshastighet och bra kundtjänst. När du handlar online måste du vänta innan du får din vara, till skillnad från när du handlar i butik. I vår snabba värld är ett av de bästa sätten att vinna och behålla kunder att erbjuda korta leveranstider. Detta kräver att du planerar din logistikprocess noga och jämför mellan olika fraktalternativ. På samma sätt blir kvalitén på din kundtjänst mycket viktig när du arbetar med e-handel. Ofta blir det den enda kontakten kunden har med ditt företag. Snabba leveranser och hög service gör att ditt företag bli väl omtalat i de sociala kanalerna och trafiken till sajten kommer att öka.

magdalena.piresnielsen@vdstodet.se



[1] forbes.com

[2] forbes.com

[3] ehandel.se

Share
ÖRAT - DIN BÄSTA VÄN Sälj & Marknad | 2022-11-23
Styrning med struktur Strategi | 2022-11-23
Bolagets kapital - del 1 Strategi | 2022-11-23
Hållbarhet med affärsnytta Strategi | 2022-10-25
När kompassnålen snurrar Ledarskap | 2022-10-25
VD-stödet i Sverige AB Karlavägen 18
114 31 Stockholm 08 - 627 00 10 info@vdstodet.se
Copyright © 2022

Vi använder cookies för att förbättra vår plats och vid kommunikation med oss lagras dina uppgifter för att kunna fullfölja din begäran om kontakt.

Läs mer om vår personuppgiftspolicy här och om cookies hos Post- och telestyrelsen.