Några tips och råd för oss som jobbar med liten budget för marknadsföring.
1. Var uppmärksam på PR.
Skrivs det en artikel om något på ditt område – var snabb och följ upp. Kanske är journalisten intresserad av en uppföljningsartikel med en mindre spelare som har en annan synvinkel?
2. Tänk Guerilla.
Finns inte pengarna får man skruva upp fantasin. Vad skulle din målgrupp få upp ögonen för? Satsa på att vara underhållande och sticka ut. Kanske kan en fyndigt formulerad lapp på ICAs anslagstavla vara ett utmärkt första steg?
3. Prioritera.
Det här vet du redan. Men som egenföretagare eller ledare för en liten firma är det lätt att förledas av skickliga säljare. Men behöver verkligen ditt hunddagis en stående annons i tidningen X? Tänk efter före, annars kan det kosta.
4. Nyttja dina bästa reklampelare.
Kunderna/användarna och alla som redan älskar din tjänst är din nyckel framåt. Kan du underlätta för dem att sprida ditt företag? Kanske skänka dem en snygg instagram-vänlig bild när de går från din salong och känner sig fina i håret? Word of mouth håller som bekant.
5. Välj mellan tid eller pengar.
Att syssla med sociala medier må vara gratis men det kostar rätt rejält i tid. Fundera på hur du bäst tillbringar din tid och var du skapar störst värde. Finns det noll pengar är det bara att kavla upp ärmarna och få det gjort. Men finns det en slant kan det vara värt att ponera på om du skapar störst värde för ditt företag genom att skruva ihop skrivbordet själv eller genom att vara ute och sälja?
Mia Breitholtz, New York Bloggare på Resumé 20 juni 2016
