- Praktiska råd som fungerar

Så hanterar du en arg kollega

Ledarskap | 2016-09-23

De flesta av oss gillar inte konflikter varken hemma eller på jobbet, här kommer några goda råd som är användbara i många sammanhang

 

1.                Ta emot budskapet. Lyssna utan att avbryta.

2.                Samla dig. Andas djupt och räkna till tio om ilskan är riktad mot dig personligen.

3.                Visa intresse. Håll ögonkontakt och visa med kroppsspråket att du är med.

4.                Spegla personen. Visa empati genom kommentarer som jag förstår/ser att du är                                                              upprörd.                                   

5.                Klargör behoven. Ställ frågor som förskjuter fokus från ilskan till sakfrågan.

6.                Upprepa. Kontrollera att du uppfattat känslor och fakta korrekt

7.                Bekräfta. Visa att du bryr dig om personens behov. Försök komma till en lösning

Källa; Peronal & Ledarskap 5/6 2016

 

 

agneta.nyberg@vdstodet.se

Share
VD:n – A SITTING DUCK! Ledarskap | 2021-04-23
Uppsägning, Del 1 Ledarskap | 2021-04-23
Stå inte med huvudet i sanden! Strategi | 2021-04-23
Din leverantör är din partner Strategi | 2021-03-25
Ta hand om dina reklamationer Sälj & Marknad | 2021-03-25
VD-stödet i Sverige AB Karlavägen 18
114 31 Stockholm 08 - 627 00 10 info@vdstodet.se
Copyright © 2021

Vi använder cookies för att förbättra vår plats och vid kommunikation med oss lagras dina uppgifter för att kunna fullfölja din begäran om kontakt.

Läs mer om vår personuppgiftspolicy här och om cookies hos Post- och telestyrelsen.