Det går att motverka och i inte sällan förhindra att psykisk ohälsa uppstår om man är observant och förberedd. Här följer tre snabba tips på vad du som vd, chef, företagsägare och ledare kan göra för att förebygga psykisk ohälsa på arbetsplatsen.
1. Var lyhörd
Märker du att någon medarbetare på arbetsplatsen genomgår en stor livsförändring? Skilsmässa, är nybliven förälder, för stor arbetsbörda, eller har en ny position på jobbet? Skiften i livet är ofta triggers som kan leda till ökad stress och oro samt en obalans. Se till att dessa medarbetare får extra stöd och kanske mer uppmärksamhet under den kritiska tiden. Det lönar sig.
2. Våga fråga
Fråga “hur mår du?” istället för att bara fokusera på jobbresultat under till exempel utvecklingssamtal. Var genuin. Att bjuda in till samtal om hur man mår visar att du har acceptans för att dina medarbetare inte alltid är på topp, och att ni har ett öppet och inkluderade arbetsklimat. Dessutom visar du att du bryr dig och gärna hjälper till om det behövs. Ställa gärna frågor över en kaffe, en bit bort från kontorslandskapet.
3. Kommunicera möjligheterna till stöd
Ibland behövs även utomstående stöd, som inte är kopplat till arbetsplatsen. Gör det tydligt för medarbetarna vad de har för möjligheter att må bättre. Kommunicera vad det finns för stöd att få och vart de kan vända sig för att få det. Ni kanske har försäkringar eller andra leverantörer för kris- eller psykologstöd? Följ upp om det stöd ni har används eller om ni inte utnyttjar det när ni borde.
Källa: VD tidningen, Karin Thorsell
