- Praktiska råd som fungerar

Det nya normala

Ledarskap | 2020-09-18

Ett osynligt litet virus har varit huvudorsaken till att många har flyttat sina arbetsplatser till sina hem. En ny kontorsmiljö har därmed uppstått och nya frågor har dykt upp, nya situationer har tillkommit och i en del fall famlar man efter ett bra svar på hur man skall hantera arbetsmiljön, distansarbete, webbmöten, fysiska möten, fikapaus, effektivitet, gruppsammanhållning osv. Att vara företagsägare/chef/ledare i dessa tider innebär nya utmaningar. Från att leda och träffa sina medarbetare på kontoret har numera en arbetsdag blivit ledarskap via mobilen, mejl och framför en skärm där man ser varandras ansikten. För många är nuläget ”det nya normala”!

Gilla läget?
När det kommer till pandemin är det väl inte så mycket annat att göra än att följa rekommendationerna, eller hur? Däremot har du mycket du kan göra i ditt företag; oavsett situation. Du ska se till att det alltid finns kompetenta människor som stöttar dig och kan hantera olika situationer.

Just nu befinner vi oss på ”inlärningskurvan” och fortsättning följer, så det gäller att komma igenom tunneln och reflektera över en återgångsplan för din organisation. Hur många meningslösa möten har man suttit i innan pandemin? Är det ändamålsenligt att ha samma kontorsyta framöver? Är mina medarbetare lika engagerade hemma som på kontoret?  Många frågor, inga entydiga svar.

Distans- och digitalt ledarskap
Distansarbete är här för att stanna; redan innan pandemin var trenden ”jobbar hemma” på uppåtgående och det är troligtvis något vi ska vänja oss vid. Under tiden är det ett antal saker som du ska fundera extra på.

  • Skapa dagliga rutiner och klara regler t.ex. check-ins check-outs
  • Alla ska komma till tals under pågående digitala möten, skapa dialog
  • Hushållen och hemförhållanden ser olika ut för varje medarbetare, skapa   förutsättningar
  • Kommunikation, kommunikation och kommunikation
  • Skapa utrymme för socialtid för att kunna prata om annat än jobbet
  • Ha koll på medarbetarnas välmående, drivkraft och engagemang, stäm av!
  • Helhetsperspektiv är viktigare än detaljer
  • Tänk kreativt, kanske ett rullande schema där halva styrkan jobbar hemma en vecka och andra halvan är hemmavid följande vecka
  • Sätt dig in i vad AFA, kollektivavtalade försäkringar och TFA trygghetsförsäkring vid arbetsskada innebär
  • Du bestämmer varifrån och hur arbete ska ske, men det är att föredra att du och dina medarbetare kommer överens
  • Ta hand om dig själv såväl fysisk, mentalt och socialt, skapa balans

Var beredd på en tidskrävande omställningsresa utan kompass och sjökort. Tänk på att säkerställa en fungerande och optimal lösning utgående från verksamhetens bästa för ögonen. Du kommer säkerligen att få många nya frågeställningar men ha mod att testa, rätta felen och sedan revidera. Obs! Kom ihåg dina kunder.

Daniel Nakell

Share
Generationsskifte ll Strategi | 2020-10-28
MAN VET INTE - VAD MAN INTE VET! Strategi | 2020-10-28
Vad är kundvård och vem är kunden? Sälj & Marknad | 2020-10-28
Vet du varför dina medarbetare går till jobbet varje morgon? Ledarskap | 2020-09-18
Mogen för ett generationsskifte? Strategi | 2020-09-18
VD-stödet i Sverige AB Karlavägen 18
114 31 Stockholm 08 - 627 00 10 info@vdstodet.se
Copyright © 2020