- Praktiska råd som fungerar

Agilt tänk

Ledarskap | 2020-05-27

Planera

Det är en märklig tid vi just nu går igenom och naturligtvis finns det olika uppfattningar om hur det kommer att se ut efteråt. Men ett bra talesätt är ”det enda vi vet säkert är att det kommer att bli annorlunda”. Det innebär inte att vi lämnar allt åt ödet, snarare tvärtom, det går alltså att planera med osäkerhet. Tänk på att fokusera på delar som du kan påverka och göra något åt; bygg en bro till det nya så blir återhämtningen snabbare. 

 

Agilt inte labilt!

Du behöver inte vara rädd för att tänka framåt och ”fly från vardagen”; det är t.o.m nödvändigt för att hitta nya perspektiv och leda ditt företag. Att se framåt och planera för olika scenarier och huruvida de inverkar på ditt företag kan i många fall vara upplysande. Det ger dig en möjlighet att bromsa och lyssna in. 

 

Coronakrisen vi går igenom just nu var ingen beredd på men den kommer att avta och ge plats för ekonomin att växa. Hur har du tänkt? Det är självklart inget lätt svar och beror på många olika saker. Men om det är något du ska ta till dig från nuet så är det åtminstone att göra ditt företag mera agilt; alltså anpassningsbart och flexibelt. 

 

Hur gör man då? 

Inledningsvis är det viktigt att sätta ner foten och se tillvaron på ett nyktert och realistiskt sätt. Den pågående krisen är en påminnelse om vikten att ha ett anpassningsbart och smidigt företag. Tar man exempel från dagens verklighet så finns det klädföretag som börjat sy skyddskläder, bryggerier som gör handsprit, bilföretag som ser över möjligheten att bygga respiratorer, andra som startat tillverkning av munskydd, visirer, osv. En plötslig oförutsedd händelse triggar efterfrågan som sedan blir till en affärsmöjlighet; carpe diem.

 

Business as usual?

Att verka agilt används ofta i IT sammanhang, men hur kan du få till det i ditt bolag? Det är inte ”vi kör som vanligt” som gäller framöver, och som med alla förändringar så krävs det en process för att kunna lyckas. Här är några råd på vägen:

 

  • Analysera företagets situation minst två gånger årligen: var finns mina svagheter? mina styrkor?
  • Hur påverkas mitt företag av en stor händelse? (både i positiv och negativ bemärkelse)
  • Hur snabbt kan jag ”vända skutan”? vad krävs av mig och mina medarbetare?
  • Vilka andra varor och tjänster kan jag med kort varsel börja sälja/tillverka?
  • Prioritera anpassningsförmågan och kundorientering, skrota toppstyrning och detaljplanering 
  • Ha självkännedom om egna tankar, motiv och drivkrafter
  • Digitalisering är ett hjälpmedel!

 

Denna kris har blottat en del svagheter och styrkor samt visat hur mycket vi är beroende av varandra. Att det finns en ljusare framtid är det få som tvivlar på, men ta med dig ”kriserfarenheten” och föreställ dig hur ditt företag ska bli agilare och mera förberett för nya affärer.

Daniel Nakell

 

Share
VD-stödet i Sverige AB Karlavägen 18
114 31 Stockholm 08 - 627 00 10 info@vdstodet.se
Copyright © 2020