Man blir inte rik på de stora intäkterna – utan på de små kostnaderna
Många företag har skeppsklockor man ringer i, andra blåser trumpetfanfarer när en order kommer in. Det är roligt, och det är nästan alltid värt att fira en inkommande order. När man gör en efterkalkyl på genomförda och levererade projekt ser det inte alltid lika roligt ut. Tyvärr tar företag emellanåt emot beställningar till ett alltför lågt pris, vilket resulterar i en låg eller ingen lönsamhet alls. Ibland blir det även en förlust. Det skadar bara resultatet på sista raden och är minsann inte mycket att ringa i klockan för.
Har du koll på era inköp?
Någonting som alltid förbättrar resultatet på sista raden är kostnadsbesparingar. Det positiva med kostnader är att man till största delen alltid själv ha kontroll över dem. Man ska alltid börja med att ställa sig frågan om alla kostnader är nödvändiga över huvud taget, eller kan man kanske dra ner dem? När en medarbetare lyckats omförhandla ett leverantörspris med en sänkning på 10% med större volymer som enda motprestation, då skall ni ringa i klockan eller blåsa i trumpeten. Om ni köper mycket från den leverantören kommer resultatet garanterat förbättras väsentligt på sista raden. Köper ni dessutom större volymer av samma leverantör kommer ni att få en högre prioritet vid eventuella leveransproblem. Av säkerhet bör man dock ha minst två leverantörer av samma produkt.
Jag arbetade vid ett tillfälle med ett företag som hade beställare både i Sverige och internationellt. Kvoten värde/vikt var oerhört hög där kilopriset på deras kundunika produkter kunde vara 100 000 - tals kronor. Beställningarna var oftast i gram och leveranserna gjordes i små askar. Alla medarbetare som hade kontakt med kunder från offert till leverans beställde alltid själva transporter när produkten var färdig. Det fanns ingen koordination och det gick många små transporter varje dag. Detta kostade företaget stora summor pengar. Efter en inköpsrunda valdes två transport-firmor ut som satte ett fast leveranspris till företagets alla kunder. Den enda begränsningen var att de inte levererade sju dagar i veckan utan tre, vilket inte spelade någon som helst roll i det här fallet. Bara där blev det stora kostnads-besparingar med rejält förbättrade resultatet som följd, utan att försämra kundservicen. Jubel i busken!
Samma företag gjorde stora inköp av insatsvaror. Dessa hade också mycket höga kilopriser. När vi tittade på detta hade företaget ett drygt 20-tal leverantörer av insatsvaror och hjälpmedel. Efter att vi hade gått ut med en offertförfrågan och fått svar från de flesta leverantörerna valdes fyra stycken ut som täckte hela företagets behov och till mycket lägre priser. Bara denna insats förbättrade resultatet med 4 % -enheter på sista raden. I det här fallet kom skumpan fram.
Det här var bara två exempel som omedelbart resulterade i förbättrad lönsamhet. Uppmuntrade av framgången genomlystes företagets alla kostnader och det skars ned inom ett flertal andra områden. Insatserna gjorde att en högre lönsamhet dessutom säkrades långsiktigt. Värdet på företaget ökade naturligtvis också.
Vill du ha stöd med att gå igenom dina kostnader, hör gärna av dig till oss på VD-stödet.
