- Praktiska råd som fungerar

Tar du hand om dina kunder – eller gör dina konkurrenter det?

Sälj & Marknad | 2019-04-04

Vem vill inte ha nöjda kunder som återkommer gång efter annan för att köpa dina produkter och tjänster och som rekommenderar dig till andra. Bra kundvård kännetecknas av en sak, den överträffar förväntningar. Det behöver faktiskt inte vara så svårt så länge man har koll på helheten.

  • Lär känna alla dina kunder på djupet. Se världen ur deras perspektiv och håll koll på vad ditt företag sagt och gjort gentemot alla. 
  • Ger kunderna uppmärksamhet. Den vanligaste anledningen till att en kund lämnar ett företag är brist på uppmärksamhet. Visa omtanke, kommunicera. 
  • Var lätt att ha att göra med. Kunder väljer ofta med hjärtat. Se därför till att kunderna genuint gillar företaget, dig och kollegorna genom att vara pålästa, responsiva och trevliga. 
  • Ni vill alltid kundernas bästa. Det handlar inte om att säga “ja” till allt. Säg nej om du vet att du inte kan leverera och ge din ärliga åsikt när kunder ber om hjälp.
  • Se till att hålla det ni lovar och leverera sedan något extra för att ge en positiv upplevelse, värd för dina kunder att berätta om för andra!

Kundpolicy och rutiner

För att hela organisationen ska förstå att kundvård är viktigt så kan man skriva en policy/rutin. Behöver inte alls vara något komplicerat men ger alla medarbetare riktlinjer för hur de ska bete sig i olika kundsituationer. 

CRM/ Affärssystem

Ett smidigt och företagsanpassat CRM-system är ovärderligt för att lyckas med dina kundrelationer. 

Ta inget för givet

Fråga vad kunderna vill ha, vad de tycker om ditt företag, hur du kan förbättra dig osv. Regelbundna enkäter visar en trend och kan jämföras över tid. Bygg upp ett kundnöjdhetsindex och håll dig uppdaterad.

Kommunikation 

Kunderna ser och hör dig. Vad du skriver på hemsidan, på sociala medier eller vad andra säger om ditt företag påverkar dina kunders syn på ditt företag. 

Nöjda medarbetare

En god stämning på jobbet återspeglar sig på kunderna och deras uppfattning om ditt företag. 

Vi på VD-stödet kan mycket om kundvård!

Jan Marcusson-Ståhl

 

Share
Löne- och ekonomiadministratör Platsanonser | 2020-07-09
Tar man bort den stora svampen växer de små upp Ledarskap | 2020-06-23
Plötsligt händer det…. Strategi | 2020-06-23
Vad behöver du veta för att ratta din bil? Ekonomi & Finans | 2020-06-23
Agilt tänk Ledarskap | 2020-05-27
VD-stödet i Sverige AB Karlavägen 18
114 31 Stockholm 08 - 627 00 10 info@vdstodet.se
Copyright © 2020