- Praktiska råd som fungerar

Att delta i Offentliga upphandlingar – Eller Inte?

Sälj & Marknad | 2018-05-24

Under 2016 betalade myndigheter i stat, kommun och landsting (SKL) ut 780 miljarder kronor för varor och tjänster från privata och offentliga företag och organisationer. Med denna enorma volym, ca 20 000 offentliga upphandlingar, kan många företagare känna sig frestade. Ofta är specifikationerna ganska omfattande och det tar lång tid att skriva och lämna in en offert. 

Innan beslutet tas för att delta bör man tänka igenom vilken strategi företaget haft fram till idag. Har företagets framgång hittills baserats på att alltid vara billig(ast) och samtidigt tjäna pengar? Då är det bara att lämna in offerter på offentliga upphandlingar som annonseras och hoppas på att bli utvald. Då upphandlingarna ofta är stora, försäkra dig om att du har leveranskapacitet. 

Har du snarare arbetat efter devisen att ”vi är inte billigast men vi levererar hög kvalitet” så bör du nog tänka dig för både en och två gånger innan du ger dig in i den offentliga världen. Visst, det finns tips och trix för att förbättra sannolikheten att vinna en offentlig eller annan upphandling. Utan en god kostnadskontroll kan det dock vara svårt att tjäna pengar på ditt anbud när du väl börjar leverera.

En annan typ av upphandling värt att notera är "direktupphandling". Detta kan användas av upphandlande myndigheten eller enheten om upphandlingens värde inte överstiger ett visst belopp (4 olika värden beroende på område). Den är enklare i sin form och besluten kommer snabbare.

Om du väljer att lämna anbud så kommer här några enkla tips.

Förbered dig ordentligt 

Analysera ditt företag och tänk igenom styrkor och svagheter. Vad kan vara värdefullt i en upphandling, skapa fördelar genom att titta igenom gamla upphandlingar för de produkter/tjänster som du säljer.

Ha framförhållning   

Ring aktuella upphandlare och fråga när deras ramavtal går ut och att du är intresserad av att delta i nästa. Kartlägg potentiella kunder i ditt närområde och fundera över vilka som är dina största konkurrenter. Hitta aktuella upphandlingar via de olika tjänster som finns på marknaden.

Besluta om ni ska delta och till vilken ambitionsnivå   

Om kraven är många och svåra kan det vara bättre att avstå. Är det enkelt och inte tar så mycket tid i anspråk kan det vara värt att vara med även om konkurrensen är tuff.

Var noggrann 

Läs upphandlingen noga, om någonting är oklart kontakta upphandlaren så snart som möjligt. Du har en begränsad tid på dig att ställa frågor, och det kan vara avgörande för om du ska delta eller inte. Svara bara på det som efterfrågas och ange exakta svar. Svara på alla frågor och kom ihåg bilagorna. Lämna anbudet i tid.                                                                                                                  

Börja enkelt 

Börja i liten skala och koncentrera dig på en affär som du kan klara av utan problem. Det är lättare att vinna ett mindre kontrakt och se till att kunden blir riktigt nöjd. Det är viktigt så att du har en referens inför kommande upphandlingar. Myndigheter vill ha trygga affärer och vill vara säker på att du kan leverera.                                                                                                    

Lämna bästa anbudet direkt   

Även om det blir förhandlingar i slutänden så stå kvar vid ditt pris. Upphandlare kan bli irriterade om någon sänker sitt pris för mycket, dessutom kan det bli en dålig affär för dig. Stå istället fast vid priset och ha sakliga argument varför. 

Lär dig av misstagen     

Du kommer inte att vinna alla upphandlingar men du kan lära dig något av alla. När upphandlingen är avslutad kan du begära ut det vinnande anbudet och se vad var det som var bättre än ditt. Var priset bättre, texten bättre formulerad eller var det ett smartare erbjudande? Ta med dig det till nästa gång.

Källa Visma                                                                                                                                                                                      

VD-stödet har rätt kompetens när det gäller anbud och offentlig upphandling.

 

agneta.nyberg@vdstodet.se

stefan.erlandsson@vdstodet.se

 

Share
Generationsskifte ll Strategi | 2020-10-28
Vad är kundvård och vem är kunden? Sälj & Marknad | 2020-10-28
MAN VET INTE - VAD MAN INTE VET! Strategi | 2020-10-28
Mogen för ett generationsskifte? Strategi | 2020-09-18
Vet du varför dina medarbetare går till jobbet varje morgon? Ledarskap | 2020-09-18
VD-stödet i Sverige AB Karlavägen 18
114 31 Stockholm 08 - 627 00 10 info@vdstodet.se
Copyright © 2020