- Praktiska råd som fungerar

En framgångsrik säljorganisation är inget självspelande piano.

Ledarskap | 2016-05-27

I rollen som ansvarig för ett företags försäljning kan man ibland känna att det finns mer att hämta, att vi inte får ut full potential ur en säljare eller säljorganisationen som helhet. Frustrerande eller hur. Det finns naturligtvis flera orsaker men några grundläggande saker du bör undvika går att läsa mer om här.

Säljprocess

Att avstå från att implementera en tydlig och väl definierad säljprocess kan leda till ineffektivitet, tappade affärsmöjligheter och svårt att prognostisera kommande veckor, månader och kvartal.

En säljprocess kräver kontinuerlig uppföljning för att få full effekt och kanske allra viktigast – att ALLA följer processen som i sig kan vara enkel.

Kompetens

Att inte ge säljarna rätt förutsättningar och grundläggande färdigheter för att kunna genomföra sitt uppdrag leder till sämre avslutsfrekvens, lägre tempo och fler kunder som är missnöjda eller tveksamma till er som leverantör.

En säljare som är trygg i sin roll förstår att sälja det kunden vill köpa och tillför ett större värde till sina affärskontakter. Det kräver en del av dig som chef att coacha och utveckla säljarna men ger snabb pay-back. Ökad orderingång, nöjda kunder, nöjda säljare. Framgång föder framgång.

Aktivitet

Att underlåta att fokusera på säljarnas aktivitetsnivå och resultatet av deras ansträngningar är ganska vanligt.

Att inte göra tillräckligt, att man har svårt att identifiera och kvalificera sina prospekts, att man använder sina resurser på ett ineffektivt sätt, att betrakta befintliga kunder som givna är bara några exempel på sådant som utgör hinder för att nå sina mål.

Tilltro

Att tillåta att egna föreställningar utgör begränsningslinjer för vad som är möjligt. Budgeten som är för hög, kunderna som är för få, produkterna som är för dyra, ja vi har alla hört sådana invändningar.

Det du tror är möjligt kan du också genomföra, det du tror är omöjligt kommer du heller aldrig att lyckas med. Säljchefer som har förmåga att ta tag i och vända negativa begränsningar och säljhinder till positiv energi och tilltro har mycket att vinna.

Engagemang

Att inte vara tillräckligt engagerad och tillgänglig i den omfattning som krävs. Säljarbetet kräver uppföljning, styrning, peppning och närvaro för att målen skall infrias.

Kanske är det tidsbrist, kanske driver man egna projekt och aktiviteter eller helt enkelt tycker att vuxna människor borde klara sig själva. Oavsett vad skälet än må vara – här ligger en stor potential att förbättra säljresultatet.

 

jan.marcusson-stahl@vdstodet.se

Share
VD-stödet i Sverige AB Karlavägen 18
114 31 Stockholm 08 - 627 00 10 info@vdstodet.se
Copyright © 2020