De flesta har säkert sett någon av filmerna i Lasse Åbergs serie om Stig-Helmer Olsson som ofrivilligt hamnar i olika situationer där han kommer utanför sin komfortzon.
Det är kanske dags för en ny film på temat ”Den ofrivillige direktören”?
I många företag sitter grundaren som ägare, styrelseordförande och VD för att ”det bara blev så”. Ofta är personen inledningsvis omedveten om att dessa är olika roller med olika fokusområden.
Har grundaren under åren förvärvat den kompetens som krävs för de olika rollerna? Tveksamt! Det är endast i undantagsfall som man hinner med att dels driva och utveckla en verksamhet och samtidigt förvärva alla de kompetenser som behövs t.ex. för en styrelseordförande och VD.
Av den anledningen kan det bli svårare att ta tillvara på företagets fulla utvecklingspotential. Bolag som skulle kunna växa till stabila lönsamma bolag riskerar att i brist på rätt kompetens missa den möjligheten.
Samtidigt är ofta ägaren/styrelseordföranden/VD:n medveten om sina begränsningar och mår inte helt bra av situationen. ” Det var ju inte meningen att det skulle vara så svårt att driva ett företag. Tänk om jag kunde återgå till den dagen då vi bra var 4 på firman, va lätt allt var och så roligt när jag fick jobba med det jag älskar att göra och inte med det som måste göras.”
Kanske tänker du?
”Jag säljer bolaget och lämnar över problemen till nästa ägare.” Ofta så är det svårt att få ut fullt värde för bolaget om det inte finns ett tydligt och dokumenterat strukturkapital, samt att köpare då oftast kräver att du ska stanna kvar i bolaget. Då har du fortfarande de flesta uppgifter kvar plus att du har en ny krävande ägare som bestämmer åt dig. Förmodligen ingen bra lösning.
Men borde tänka såhär;
Lita på dina medarbetare, skapa en kultur av förtroende och delegera, delegera och åter igen delegera. Men du måste även acceptera att resultatet av uppgiften du delegerade sannolikt kommer att se annorlunda ut än om du skulle gjort det själv. Att delegera leder ofta till att rollerna förtydligas och den operationella verksamheten blir mindre beroende av dig.
Respektera andras uppfattningar, det är inte bara du som har rätt.
Ta in en extern styrelseordförande som kan driva styrelsearbetet åt dig, som kan dessutom lyfta blicken och ser utvecklingsmöjligheter. Men du måste även acceptera att "släppa taget" och bli ifrågasatt och kritiserad. Om du inte kan det så måste du förbereda dig mentalt på det obehaget och kunna vara konstruktiv i den situationen.
